Lärarnas tidning bevakar frågor inom skola och utbildning. Lärarnas tidning är Lärarförbundets förbundstidning.

13 maj 2024 kl 15:07 av Lärarnas tidning

Nedskärningarna: ”Vi lärare känner oss otillräckliga”

Får inte mitt barn lära sig någonting? Varför säger du bara inte till? Detta är bara några av frågorna som jag, som lärare, som människa, möter i klassrummet, i skolan och privat. Man kan inte annat än att bli nedslagen, känna sig otillräcklig.
13 maj 2024 kl 14:32 av Lärarnas tidning

”Kritiken mot utbildningen drabbar yrkesstoltheten”

Kritiken mot lärarutbildningen drabbar yrkesstoltheten, menar studenten Malin Bäckström.
13 maj 2024 kl 13:03 av Lärarnas tidning

Läraren: ”Nedskärningarna är en förlust för oss alla”

Hon drömde aldrig om att bli astronaut eller superhjälte, utan att bli lärare. Nedskärningarna hade Setayesh Kormi Nouri inte räknat med. ”Det är en förlust för oss alla när vi inte investerar i våra undomars utbildning”, skriver hon.
11 maj 2024 kl 12:21 av Lärarnas tidning

Maria Wiman: Vikarien Stefan Holm sätter fingret på något annat än hårdare tag i skolan

”Tänk om flera vuxna, helst så kallade beslutsfattare, kunde ”göra en Stefan” och komma ut i våra klassrum för en dag”, skriver Maria Wiman.
10 maj 2024 kl 17:47 av Lärarnas tidning

Lärarnas brev till ministern: ”Förbjud vinsterna”

I ett öppet brev till skolminister Lotta Edholm (L), vädjar 23 lärare om ett slut för marknadsskolan.
10 maj 2024 kl 11:18 av Lärarnas tidning

8 steg till utvecklad undervisning – så kan du göra

När Eva Lanteli skulle gå i pension efter mer än 40 år i skolans tjänst gnagde en tanke: – Skulle allt det jag samlat på mig bara gå förlorat? Svaret var nej! I ett år avskärmade jag mig från omvärlden och skrev ner mina erfarenheter, säger hon. Resultatet blev boken ”Lyckas som lärare – 8 steg till bättre undervisning”.
10 maj 2024 kl 10:35 av Lärarnas tidning

Lärarnas uppmaning till nya Skolverket: ”Fråga oss”

Regeringen vill bygga om Skolverket och ge lärare bättre stöd och individualiserad professionsutbildning. Så här säger lärarna själva om sina behov.
8 maj 2024 kl 13:17 av Lärarnas tidning

Bakläxa för Skolverket – regeringen kräver storstädning

Regeringen ger Skolverket en rejäl bakläxa – och kräver att myndigheten förbättrar stödet till lärare. Fortbildningen ska också ses över. – Det är ingen hemlighet att många lärare i dag upplever en stor frustration, skriver skolminister Lotta Edholm (L) i en debattartikel på SvD.
8 maj 2024 kl 13:09 av Lärarnas tidning

Maria Wiman: Skolmyndigheter måste börja lägga samma kraft som vi lärare

”Lik förbannat – när åtgärdsprogrammet är klubbat och klart – har skolan lika knappa resurser som innan. Så mycket snack och så jämrans knaper verkstad”, skriver Maria Wiman uppgivet.
7 maj 2024 kl 16:32 av Lärarnas tidning

De har fått nog av sparkraven: ”Katastrof”

Arbetarstaden Eskilstuna plågas av gängkriminalitet och allt färre klarar sig igenom gymnasiet. Då sparar kommunen på skolan. – Konsekvenserna kommer att bli katastrofala, säger Magnus Klavins, ordförande för Sveriges Lärare i Eskilstuna.
7 maj 2024 kl 16:17 av Lärarnas tidning

Lärarens varning om nedskärningarna: ”Det mörknar”

Under pandemin fick lärarna höra hur viktiga de är. Nedskärningarna talar ett annat språk, skriver grundläraren Mathias Edbäck Leo.
7 maj 2024 kl 16:16 av Lärarnas tidning

Specialpedagogen: Då blir läsning nonsens

Att se Phonics som den enda tänkbara metoden för läsinlärning är historielöst och skadligt, menar debattören och specialpedagogen Anna Insulander.
7 maj 2024 kl 11:24 av Lärarnas tidning

Maria Wiman: Det vårdslösa sättet att hantera pengar måste slå tillbaka

Kommunernas sätt att hantera pengar till skolan påminner om Joakim von Anka och hans badande bland slantarna – det kommer att ge rejäla bulor och blåmärken till sist, skriver Maria Wiman.
6 maj 2024 kl 16:46 av Lärarnas tidning

Här tågar Helsingborg mot sparkraven på skolan

Hotet mot skolan engagerar Helsingborgarna. Men de styrande undvek att närvara vid Sveriges Lärares demonstration. – Vi ger politikerna betyget F, säger Emir Sejdic, förhandlare på Sveriges Lärare.
6 maj 2024 kl 12:04 av Lärarnas tidning

Lärarnas uppmaning till betygsutredaren: ”Skrota F”

Betygsutredaren Magnus Henrekson kallade sju lärare till Regeringskansliet för att lyssna på deras erfarenheter av betygssystemet. – Ska vi få bort den stora utslagningen måste vi få bort godkäntgränsen, säger läraren Maria Wiman, krönikör på Vi Lärare.
6 maj 2024 kl 11:36 av Lärarnas tidning

Utredarnas skarpa slutsats: Avskaffa F-betyget

Generösare antagningskrav till gymnasiets yrkesprogram – eller skrotat F-betyg. Det är förslag från Produktivitetskommissionen som, på finansminister Elisabeth Svantessons uppdrag, har utrett åtgärder som kan gynna både elever och samhällsekonomin.
6 maj 2024 kl 10:25 av Lärarnas tidning

Förslaget: Kortare sommarlov för yngre elever

Finansminister Elisabeth Svantessons (M) Produktivitetskommission vill att elever i lågstadiet ska få mer utveckling under sommaren. Ett förslag är att fritidshemmet får ett utökat uppdrag.
4 maj 2024 kl 18:29 av Lärarnas tidning

Åsa Fahlén om larmen från lärare: ”Problem överallt”

Vid en manifestation i Stockholm på lördagen betonade Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén i sitt tal att läget är akut: – I de flesta kommuner pågår nu nedskärningar inom skola och förskola vilket får allvarliga konsekvenser för både kvaliteten i undervisningen och för arbetsmiljön för oss lärare.
4 maj 2024 kl 18:03 av Lärarnas tidning

Här manifesterar lärarna mot nedskärningar: ”Behövs mer”

”Ni drar ner – när vi behöver mer!” och ”Sluta effektivisera – börja investera!” Slagorden skallade under en klarblå himmel när Sveriges Lärare arrangerade en manifestation i Stockholm på lördagen. – Utbildning måste få kosta, dundrade Stockholmsordföranden David Gustafsson från scenen.
3 maj 2024 kl 16:44 av Lärarnas tidning

Kommissionen: Utbildningen avgör vårt framtida välstånd

Fler elever som i dag stängs ute från de gymnasiala yrkesprogrammen måste få en chans att utbilda sig, skriver företrädare för Produktivitetskommissionen.